2017-04-11
Takiego mieszkania nie kupię!
Jakie czynniki sprawiają, że tracimy zainteresowanie ofertą? Sieć biur nieruchomości Metrohouse opublikowała ranking czynników, które obniżają atrakcyjność mieszkania do sprzedaży.
Kupujący mieszkania w Polsce nie są jednorodną grupą. Ich poszukiwania są wynikiem różnmargin-right: 10px; margin-left: 10px;ych dotychczasowych doświadczeń, sposobu na życie, poczucia estetyki, czy zasobności portfela. Dlatego ustalenie czynników, które decydują o braku zainteresowania ofertą nie jest takie proste. Doradcy Metrohouse na podstawie obserwacji zachowania swoich klientów stworzyli ranking czynników, które sprawiają, że zainteresowanie mieszkaniem znacznie słabnie.
Miejsce pierwsze: Nieatrakcyjna okolica
Chyba nikt nie chciałby mieć widoku z okna na warsztat samochodowy, czy zaplecze supermarketu. Nieatrakcyjna okolica zajmuje pierwsze miejsce w zestawieniu czynników utrudniających sprzedaż. – W branży nieruchomości mówi się zawsze o trzech kwestiach, które mają wpływ na atrakcyjność oferty. Te trzy czynniki to za każdym razem lokalizacja. To, gdzie położony jest budynek ma niebagatelny wpływ na sukces w sprzedaży. Nawet najmodniej zaaranżowane mieszkanie w przyzwoitej cenie nie znajdzie szybko nabywcy, jeśli budynek postawiono w okolicy, która nie zachęca do zamieszkania. Niestety nie jest to rzadkość, mówi Marcin Jańczuk, ekspert Metrohouse. Lokalizacja to także stereotypowe myślenie o danym obszarze – w ankiecie pośrednicy Metrohouse często zwracali uwagę, że w miastach stereotypy są na tyle silne, że utrudniają sprzedaż.
Miejsce drugie: Brak balkonu
Balkon, taras, loggia: te atuty mieszkania są bardzo poszukiwane przy zakupie, a ich brak powoduje, że wielu potencjalnych nabywców traci zainteresowanie ofertą. Niektórzy klienci bardzo dokładnie określają parametry balkonu. W sytuacji, kiedy w nowym budownictwie garaże podziemne ograniczyły udział pomieszczeń piwnicznych w inwestycji, balkon staje się np. garażem dla roweru. Coraz więcej osób decyduje się zabudować balkon, co w rezultacie pozwala na uzyskanie dodatkowego pomieszczenia, a czasem nawet namiastki przydomowego ogrodu.
Miejsce trzecie: Pokoje przejściowe
Pokoje przejściowe (amfilada) to dość często spotykany rozkład, zwłaszcza w starszym przedwojennym budownictwie. Możemy je znaleźć także w nowszych budynkach, gdzie np. przy mieszkaniach dwupokojowych pojawia się bezpośrednie przejście z salonu do sypialni. O ile dla singla takie rozwiązanie nie stanowi problemu (podobnie jak aneks kuchenny), to już myśląc kategoriami rodziny nie jest to popularne rozwiązanie. – Wśród klientów poszukujących mieszkań zdarzają się różne definicje „rozkładowego mieszkania”. Jedna z nich określa lokal, w którym wejścia do każdego z pomieszczeń prowadzą przez korytarz. Inne rozkłady są z góry skreślane, mówi Marcin Jańczuk.
Miejsce czwarte: Hałas
Do wielu rzeczy można się przyzwyczaić, ale lokalizacja mieszkania przy głównym szlaku komunikacyjnym i wynikający z tego hałas może trwale zburzyć satysfakcję z posiadanego mieszkania. Doradcy Metrohouse potwierdzają, że wielokrotnie już przy pierwszym kontakcie z doradcą, klienci pytają o ekspozycję okien w mieszkaniu nie tylko, aby potwierdzić ekspozycję na strony świata, ale uzyskać zapewnienie, że nie wychodzą akurat na ulicę. Nawet mimo ekranów dźwiękochłonnych klienci niechętnie interesują się ofertami w bliskim sąsiedztwie tras szybkiego ruchu czy ulic o dużym natężeniu komunikacyjnym.
Po piąte: Brak miejsca garażowego
Pierwszą piątkę czynników utrudniających sprzedaż zamyka brak miejsca garażowego w budynku lub własnego miejsca do parkowania w najbliższym sąsiedztwie budynku. Stajemy się coraz bardziej wygodni, ale coraz bardziej chodzi tu o czysty pragmatyzm. Rodziny mają więcej niż jeden samochód, a osiedla (zarówno te nowe, jak i blokowiska z wielkiej płyty) nie są przygotowane na taką liczbę aut. Miejsce w garażu lub na parkingu staje się towarem deficytowym. W przypadku, gdy kupujący ma do wyboru mieszkanie w podobnej cenie, jeśli w jednym z nich cena będzie zawierać miejsce postojowe, wybór z dużym prawdopodobieństwem padnie na to z miejscem.
Co jeszcze utrudnia sprzedaż?
Nieco mniej istotne, ale także wymieniane w ankietach były lokalizacja mieszkania na ostatnim piętrze, brak windy, czy potrzeba kompleksowego remontu lokalu. Ten ostatni czynnik jest jednocześnie pożądany przez klientów, którzy poszukują mieszkań w złym stanie technicznym licząc na możliwość zakupu w dobrej cenie.
Nadal niechętnie podchodzimy też do zakupu mieszkań na parterach, choć w ostatnich latach trend ten zmienia się na lepsze – partery nie są nam aż tak straszne. Pośrednicy Metrohouse zwracają również uwagę, że częstym powodem odrzucenia oferty jest brak miejskich mediów (zamiast nich piecyki gazowe), ale także ciemne kuchnie, czy przestarzała technologia budowy. Warto przy zakupie sprawdzić, jakie są rzeczywiste koszty eksploatacji lokalu – według ankietowanych pośredników, dla wielu klientów wysokie koszty utrzymania są jednoznaczne z rezygnacją z zainteresowania ofertą.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).