2010-07-20
Wywiad z prezesem Metrohouse
Bankier.pl: Fuzja Metrohouse i Partnerzy Nieruchomości to pierwsze połączenie na rynku obrotu nieruchomościami. Jaki był jej cel?Mariusz Kania, Prezes Metrohouse S.A.: Poprzez fuzję pokazujemy, że rynek pośrednictwa dąży do konsolidacji. To jedyna możliwa droga rozwoju tej branży. O podjęciu rozmów na temat współpracy zadecydowały podobne sposoby postrzegania roli pośrednika w obecnej sytuacji rynkowej, zbliżone wizje rozwoju biura nieruchomości i gamy produktów. Dzięki fuzji możemy w dalszym ciągu realizować nasze zamierzenia – tym razem na większą skalę – wskazując innym uczestnikom rynku niewykorzystany potencjał, który drzemie w branży. Większa sieć biur to więcej ofert w obrocie i większy potencjał sprzedażowy. To z kolei przyciąga nowych partnerów franczyzowych. Każdy lubi działać w silnej grupie.
Czy nie obawialiście się Państwo ryzyka związanego z niepewną sytuacją na rynku nieruchomości?Reorganizację firmy postrzegam nie przez pryzmat niebezpieczeństwa, ale szansy. To oczywiste, że sytuacja na rynku mieszkaniowym nie napawała optymizmem. Duże wzrosty cen mieszkań były entuzjastycznie przyjmowane przez inwestorów, ale nie przez doświadczonych pośredników, którzy przeczuwali, czym może się to skończyć. Osłabienie koniunktury na rynku mieszkaniowym nie uderzyło silnie w Partnerów Nieruchomości, ani w Metrohouse. Być może dlatego, że podjęliśmy szereg decyzji mających na celu pobudzenie sprzedaży. Tzw. kryzys pozwolił nam na osiągnięcie najlepszych w historii wyników finansowych i rozwoju struktur franczyzowych o kolejne placówki.
Jak może wyglądać rynek pośrednictwa w kolejnych latach? Czy jest on przygotowany na konsolidację, czy może nadal będzie funkcjonował w dużym rozdrobnieniu?Polski rynek pośrednictwa jest bardzo specyficzny i trudny. Dotychczasowe próby konsolidacji pod brandem amerykańskich firm sieciowych albo zakończyły się całkowitym niepowodzeniem, albo nie przebiegają w tak szybkim tempie, jak w innych krajach. Przyczyna tkwi w dotychczasowym funkcjonowaniu biur nieruchomości, które cechuje duże rozdrobnienie. Problemem jest też zmiana sposobu myślenia i otwartość na innowacje, które na rynku pośrednictwa są wdrażane z dużymi oporami. Odnotowujemy coraz większe zainteresowanie przyłączeniem do sieci, inne sieci również z sukcesem pozyskują nowych franczyzobiorców. To sygnał, że rynek jednak zmierza do konsolidacji. Coraz trudniej będzie działać w pojedynkę i dotrzymywać kroku najlepszym.
Poszukujący mieszkania dobrze wiedzą, że trudno o dobre oferty bezpośrednie. Co powoduje, że coraz częściej sięgamy po obsługę pośrednika?Dobry pośrednik gwarantuje bezpieczne i sprawne przeprowadzenie transakcji, bieżący monitoring rynku i fachowe doradztwo, oszczędza czas i pieniądze. Czy aktywna zawodowo osoba ma czas, aby samodzielnie poszukiwać nieruchomości, dokonywać ich weryfikacji, a następnie organizować wszystkie elementy związane z dokonaniem transakcji? Raczej nie. W 2008 r. podjęliśmy decyzję o rezygnacji z pobierania prowizji od strony kupującej nieruchomość – zniknęła podstawowa bariera ograniczająca kontakt z pośrednikiem. Pośrednik przestaje być kojarzony ze słowem prowizja. Klienci przekonują się, że usługa pośrednika to wartość dodana w procesie podejmowania tak ważnej decyzji jak zakup nieruchomości. Choć czasem na początku podchodzą do usług z dystansem, to w trakcie współpracy uświadamiają sobie jak skomplikowany i wielowątkowy może być proces zakupu nieruchomości.
Jakie są dla pośrednika zalety działania w sieci franczyzowej?Sieć franczyzowa na rynku obrotu nieruchomościami jest rozwiązaniem pozwalającym na posiadanie własnego biura nieruchomości w ramach sprawdzonej na rynku marki. Wśród klientów korzystających z usług pośrednika niebagatelną rolę odgrywa wiarygodność pośrednika. Duża, znana na rynku firma jest gwarantem zachowania określonych standardów. Każda oferowana przez nas nieruchomość ma dokładny opis, zdjęcia sporządzone przez agenta, narysowany przez kreślarza plan oraz jest zweryfikowana pod względem prawnym. Niezależnie od tego, czy jest to duże biuro w Warszawie, czy malutkie w Chojnicach standardy są te same. Franczyzobiorcy mają dostęp do rozwiązań systemowych i marketingowych, które w ogólnym rozrachunku, biorąc pod uwagę skalę działania, są tańsze niż przy działaniu w pojedynkę. Nie chcemy, aby franczyza była kojarzona tylko z szyldem. Dlatego dbamy o to, by franczyzanci czerpali pełną garścią z naszego know-how, dajemy im niezbędne narzędzia, tak by rozwijali swój biznes i uruchomiali kolejne biura.
Dzięki fuzji w tym roku I miejsce w rankingu Becka należy do Metrohouse & Partnerzy. Jakie są plany rozwojowe spółki na najbliższe lata?Pozycja lidera to ukoronowanie naszej dotychczasowej pracy. Jednak połączyliśmy się po to, aby myśleć jeszcze intensywniej o rozwoju sieci. Plan na przyszły rok to podwojenie liczby istniejących placówek, ze szczególnym naciskiem na rozbudowę systemu franczyzowego. Docelowo, w zależności od realizacji planów rozwojowych, planujemy zadebiutować ciągu 2-3 lat na głównym parkiecie GPW.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Malwina Wrotniak, Bankier.pl Zobacz wywiad na Bankier.pl
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).